Sonnehaert

Woonzorgcentrum Sonnehaert.

In mei 2010 heeft Jo Janssen in samenwerking met Erik HendriksĀ  (Coordinator van de zonnetrein), het initiatief genomen om de bewoners van de Sonnehaert een ritje met de Zonnetrein aan te bieden. Dit was niet tegen dovenmans oren gezegd, alle bewoners wilden dit graag meemaken. De trein heeft dan ook 6x gereden voor de 120 bewoners. ( per keer kunnen max. 20 personen mee). Halverwege de ritten hebben wij steeds een koffiestop gehouden bij diverse horeca gelegenheden. Een aantal ritten werden hiervoor gesponsoord, o.a. door restaurant ’t Lemke, restaurant Corfu en Grand Cafe de Heerlijckheid. De overige koffiestops zijn mogelijk gemaakt door steun van SSBK ( stichting steunfonds klub- en buurthuis), waarvoor onze hartelijke dank!

Op deze manier zijn wij in contact gekomen met de bewoners van Sonnehaert, en hebben dan ook te horen gekregen, en gezien, hoe de omstandigheden zijn binnen het woonzorgcentrum. De standaard voorzieningen zijn aanwezig, maar bijvoorbeeld een groot scherm om met z’n allen tegelijk tv te kijken of een WK te volgen, is er niet. Op de gesloten afdeling moeten de bewoners met 10 personen naar een kleinbeeld tv kijken. Als er in de recreatieruimte gezongen wordt, dan nemen de activiteiten begeleidsters zelf een mobiel cd spelertje mee om de mensen mee te kunnen laten zingen.

Hier hebben wij met de Stichting Benedenstad Nijmegen verandering in kunnen brengen. Wij hebben er voor kunnen zorgen dat in de recreatiezaal een grootbeeld LCD TV , is gekomen, alsmede een beamer met scherm voor de speicale TV uitzendingen en vertonen van DVD’s etc. Dit laatste wordt ook zeer veel gebruikt door de activiteiten begeleidsters om oude plaatjes en foto’s van vroeger te vertonen, wat de bewoners heel erg waarderen. Dit werkt eigenlijk ook als een vorm van geheugentraining. Er worden spelletjes gedaan als “raadt het plaatje” etc. Ook aan muziek hebben wij gedacht, door het aanschaffen van een mobiele karaoke set. Heel eenvoudig van uitvoering, maar o zo leuk voor de gebruikers hiervan. Ook dit werkt als een geheugen training, de ontbrekende tekst moeten de bewoners proberen aan te vullen.

Dit alles is mogelijk gemaakt door schenking van Stichting het Vierkerkenhuis, waarvoor onze hartelijke dank!