Museum zonnetrein

Wat doet Stichting Benedenstad Nijmegen

Stichting benedenstad Nijmegen wil bewoners in woonzorgcentra, dagopvang of andere senioren instellingen een compleet verzorgt dagje uit aanbieden.

In tegenstelling tot het arrangement wat de ( landelijke)museumbus biedt; een hele dag van 9.00 – 18.00 uur met 40-50 personen over heel de regio, rijdt de museumzonnetrein uitsluitend in Nijmegen en biedt een meer 1 op 1 mogelijkheid aan. Kleinschalig dus met persoonlijke begeleiding, zodat senioren die extra begeleiding nodig hebben, ook juist van dit arrangement gebruik kunnen maken. De begeleiding bestaat  uit vrijwilligers van o.a. Gewoon Nijmegen, zonnebloem, Nijmeegs Gilde, Vrijwilligerscentrale, SWON  en Stichting Benedenstad Nijmegen

Stichting Benedenstad Nijmegen heeft al 2 jaar ervaring met ritjes voor senioren in Nijmegen. Echter deze tripjes bestaan uit een dagdeel met  een rondrit met de zonnetrein langs de historische plekjes van Nijmegen en tussendoor een koffiestop.

Het arrangement met de Museumzonnetrein gaat er voor zorgen dat de senioren een hele dag compleet uit zijn.

Voor wie rijdt de Museum(zonne)trein?

De Museum(zonne) trein rijdt voor groepen senioren die zonder de Museum trein niet meer naar het museum zouden kunnen. Ouderen die graag nog eens naar het museum toe zouden willen, maar die hierbij vanwege hun leeftijd of conditie wel wat hulp kunnen gebruiken. Het doel van de Museum trein is drempelverlagend te zijn. De Museum trein biedt het vervoer en verzorgt het hele arrangement.

Hoeveel mensen kunnen er mee met de Museum trein?

Er kunnen 20 personen deelnemen aan een arrangement. Dat is inclusief de begeleiding, afhankelijk hoeveel begeleiding nodig is en 1 coordinator van stichting Benedenstad Nijmegen

Wat doen we?

De Museum trein rijdt en haalt senioren op in Nijmegen  om ze een prettig en verzorgd cultureel dagarrangement aan te bieden bij de plaatselijke musea: Valkhofmuseum, Orientalis ( Heilig landstichting) of Hortus arcadie ( de laatste 2 uitsluitend in het hoog seizoen)

Het programma duurt één dag. Op die dag wordt één museum bezocht.

De Museum trein komt de deelnemers ’s ochtends om 10.00 uur ophalen voor een bezoek naar het centrum van Nijmegen. Onderweg verteld een gids van het Nijmeegse Gilde allerlei wetenswaardigheden over de leuke historische plekjes die Nijmegen rijk is.

Bij koffiehuis de Heerlijckheid ( Ganzenheuvel)wordt men gastvrij ontvangen met koffie of thee met iets lekkers. ( hier is ook gelegenheid van toilet gebruik te maken).Aansluitend maakt de trein een ritje langs o.a. Waalkade en Valkhof park.

Rond 12.15 uur komt de trein bij Museum het Valkhof aan.( of in het hoogseizoen bij een van de andere opties)  Daar is  gelegenheid voor lunch ( met de hele groep)aansluitend volgt een rondleiding door het museum. Tegen  de klok van 3 uur brengt de Museum trein  zijn gasten na een heerlijk cultureel dagje uit weer naar huis.

Uitsluitend voor groepsgewijze inschrijving.

De Museum trein is uitsluitend bedoeld voor groepen. Er kunnen maximaal 20 personen in de trein. De Museum trein nodigt verzorgingstehuizen, thuiszorgorganisaties en andere senioreninstellingen uit zich in te schrijven door een email te sturen naar  info@stichtingbenedenstadnijmegen.nl

Hoe gaan we naar de musea?

De museumtrein is eenvoudig uitgerust. Er is verwarming in de trein.  Rolstoelen en rollators zijn beperkt in de trein  te vervoeren.  Het is niet mogelijk vaste rolstoelen of een elektrische rolstoel te vervoeren. Scootmobielen zijn helaas niet toegestaan.

Prijs?

Deelname aan het arrangement van de Museum trein kost € 150,00 per groep.

De Museum trein wordt als arrangement aangeboden om de drempel voor deelname door senioren zo laag mogelijk te maken. De Museum trein maakt echter wel kosten, daarom kan het zijn dat u bij annulering van het geboekte arrangement, afhankelijk van het moment van annulering, annuleringskosten in rekening worden gebracht.

meer informatie?

Bel naar Els Stouthamer, telefoon 06-18473689

Inschrijven?

Dat kan, stuur een email naar:

Info@stichtingbenedenstadnijmegen.nl

Dit project is mede mogelijk gemaakt door Gewoon Nijmegen, Fonds Sluyterman van Loo, Stichting Pape en Stichting Benedenstad Nijmegen