stadstuin ’t Oude Weeshuis

Burgemeester Bruls: ‘Deze tuin is voor iedereen’

Zaterdag 27 mei was het zover: de officiële opening van Stadstuin ’t Oude Weeshuis. Ofwel het Christel Kokke Plantsoen. Burgemeester Bruls opende om 11.00 uur de toegangspoort aan de kant van de Papengas, om de vele belangstellenden in de mooie tuin te laten.

Op de verhoging achterin de tuin, waar een soort podium is gecreëerd, hield de burgemeester een mooie toespraak over de totstandkoming  van de tuin. ‘De tuin is voor iedereen, voor oud en jong, voor wie even de stilte op wil zoeken of juist andere mensen wil ontmoeten’, zei hij. Ook herdacht de burgemeester initiatiefneemster Christel Kokke. De actieve Benedenstadbewoonster maakte de eerste werkzaamheden in de tuin nog mee, maar heeft nooit de voltooiing kunnen zien. Stichting Benedenstad Nijmegen (SBN) werd eveneens bedankt voor de realisatie van de mooie tuin.

Dank aan de vrijwilligers

Daarna kreeg bestuurslid Frank Jasper van SBN het woord. Hij bedankte de vele vrijwilligers en de sponsoren die bijgedragen hebben tot dit mooie resultaat. Hij benadrukte dat de tuin nog niet af is. ‘Wij zijn nog volop bezig met de realisatie van een maquettegebouwtje waar de prachtige maquette van de Benedenstad in moet komen te staan.’ Dat wordt echt de ‘kers op de taart’. Deze maquette is zo’n twaalf meter lang en laat de Benedenstad in 1932 vanaf de Waal zien, gemaakt door wijlen Frans Friederichs. De benodigde vergunningen zijn aangevraagd, nu is het wachten op een gunstig besluit van de gemeente Nijmegen.

Frank Jasper besloot zijn toespraak met het verzoek aan de burgemeester om het sponsorbord te onthullen. Dankzij de vele sponsoren hebben wij deze tuin kunnen realiseren.

Hierna werden alle belangstellenden uitgenodigd voor koffie, thee of limonade met een lekker gebakje.

Veel te zien

Tot 16.00 uur is de tuin open gebleven. Er waren optredens van onder meer De Weesgegroetjes, het Blazersensemble en  Doolin. STIP (informatie, advies en ontmoeting in de wijk) was met een informatiewagen aanwezig. De St. Jacobskapel was geopend en in het Gezondheidscentrum gaven mensen uitleg en rondleidingen. De regentenkamer was deze dag speciaal opengesteld voor bezichtiging. Aan de voorzijde van buurtcentrum ’t Oude Weeshuis konden de kinderen een duik nemen in het badje. Tijdens deze zonovergoten dag werd er veel gebruik van gemaakt.

Sponsoring Spaarkascommissie Café Samson

De spaarkascommissie van café Samson is een van de sponsoren van onze stichting. Tijdens een gezellige middag in buurthuis ’t Oude Weeshuis werd een cheque uitgereikt van maar liefst € 750,00

te besteden aan een dagje uit met de ouderen uit de Benedenstad. Op 14 juni gingen we met een groep ouderen een dagje uit met de zonnetrein. De rit ging vanuit ’t Oude Weeshuis naar Lent waar we konden laten zien hoe mooi de Spiegelwaal is geworden. Vervolgens reden we verder naar de Ooijpolder. Bij de Thornsche Molen tussen Persingen en Leuth stopten we voor een lekkere lunch om daarna weer terug te keren naar Nijmegen. In de volgende Mariken een verslag van deze dag.

Airbrush aan de wand

De muur aan de kant van het Gezondheidscentrum heeft een prachtig drieluik gekregen, gemaakt door de bekende Nijmeegse airbrushkunstenaar Marco van der Bol. Het drieluik bestaat uit een afbeelding van het Valkhof, de Grote Markt en de Waal.

Nog meer sponsoring

Dat er vele mensen zijn die de ouderen een warm hart toedragen, is weer gebleken. Na het officiële gedeelte overhandigden de leden van de spaarkascommissie van café Samson nogmaals een cheque. € 350,00, wederom te besteden voor een dagje uit met de ouderen. Geweldig! Nogmaals dank aan alle sponsoren.